پزشکی و سلامت

زانوبند طبی و آشنایی با انواع مختلف آن

زانوبند طبی و آشنایی با انواع مختلف آن

زانوبند طبی و آشنایی با انواع مختلف آن

زانوبند طبی یکی از روش‌های اولیه برای درمان زانودرد است. استفاده از زانوبند طبی باعث کاهش وزن روی زانو، محدود و مشخص شدن دامنه حرکتی مفصل، کاهش درد و بهبود آسیب می‌شود.

بیماران معمولا بعد از جراحی روی زانو باید از زانوبند طبی استفاده کنند. همچنین بعد از یک آسیب‌دیدگی شدید یا متوسط، شروع آرتروز و برای کاهش درد آرتریت‌های متوسط تا شدید استفاده خواهند شد. به همین دلیل نمونه‌های مختلفی از زانوبند تولید می‌شود. انتخاب و خرید زانوبند طبی به تشخیص پزشک، شدت آسیب، نوع و میزان درد بیمار بستگی دارد. در این مقاله به بررسی زانوبند طبی و انواع مختلف آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

زانو،عضو مهم بدن

زانو عضوی از بدن است که باعث می‌شود پا خم و صاف شود و تا حدودی بچرخد. این کارهای گفته شده عملکرد مفصل زانو را نشان می‌دهند.

زانو از مفصل ران، استخوان‌ها (ران، ساق پا و کشکک زانو)، رباط‌ها، تاندون‌ها ‌و غضروف‌های مختلفی تشکیل شده است. رباط‌ها و تاندون‌ها چارچوب ساختاری مفصل را فراهم می‌کنند.

از آنجایی که زانو ۸۰ درصد وزن بدن را در حالت ایستاده جذب می‌کند، در معرض خطر بالایی برای آسیب قرار دارد. این آسیب‌ها به‌ویژه برای افرادی که ورزش‌ها و فعالیت‌های شدید انجام می‌دهند بیشتر است.

زانوبند طبی چیست؟

زانوبندها وسایلی هستند که حمایت، ثبات یا فشار را رو یا اطراف زانو کم می‌کنند. اغلب، هدف آن‌ها ارائه پشتیبانی در طول بهبودی آسیب یا کمک به جلوگیری از بدتر شدن آسیب است. در بیشتر مواقع زانوبند طبی بعد از جراحی روی زانو از طرف پزشک توصیه می‌شود. نمونه‌های مختلفی از بهترین مارک زانوبند طبی تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها برای مشکلات خاصی از زانو طراحی شده‌اند.

بهترین زانوبند برای درد زانو با توجه به کارایی آن‌ها

انواع مختلفی از زانوبند طبی وجود دارد. بعضی از آن‌ها امکان دارد که حمایت بیشتری برای ناحیه خاصی از زانو ارائه دهند. به طور کلی چهار نوع اصلی زانوبند طبی تولید می‌شود. این نمونه‌ها شامل انواع زیر هستند:

  • بریس‌های کاربردی: بی‌ثباتی زانو را کاهش می‌دهند و از مفصل زانو به دلیل آسیب ایجاد شده محافظت و حمایت می‌کنند. از این آسیب‌ها می‌توانیم به پارگی یا آسیب به آکل (ACL)، جراحی ترمیم ACL، ناپایداری خفیف تا متوسط مفصل اشاره کنیم
  • بریس‌های پیشگیرانه: افراد می‌توانند از این بریس‌ها برای کمک به پیشگیری یا کاهش شدت آسیب‌دیدگی زانو در حین ورزش‌های مختلف استفاده کنند
  • بریس‌های کشکک رانی: مقاومت در برابر جا به جایی جانبی کلاهک زانو، کاهش درد زانو و حفظ تراز رباط زانو را ایجاد خواهد کرد
  • بریس‌های توانبخشی: این نمونه از زانوبند طبی به فرد اجازه می‌دهد تا حرکات محافظتی را پس از جراحی برای ترمیم آسیب انجام دهند. این زانوبند اجازه حرکت در دامنه محدودی را به زانو خواهد داد
  • زانوبند UIC: این نوع زانوبند با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و برخورداری از فناوری امواج اولتراسوند، اینفرارد و کلاک پالس می تواند با گرمابخشی به ناحیه دارای درد و افزایش گردش خون در کاهش درد و بهبود زانودرد موثر باشد

زانوبند طبی و آشنایی با انواع مختلف آن

دریافت مشاوره رایگان در 1 دقیقه!

در صورتی که می خواهید هم اکنون با متخصص مشاوره ای داشته باشید، فرم زیر را پر کنید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن در این رابطه با شما تماس خواهند گرفت.

مشخصات فردی(Required)
به کدام کارشناس نیاز دارید؟(Required)

انواع زانوبند طبی بر اساس شکل ظاهری

زانوبندها از نظر شکل ظاهری با هم متفاوت هستند. بعضی از این مدل‌ها عبارتند از:

  • زانوبندهای کشی یا آستینی: زانوبند کشی یک نمونه زانوبند طبی است. این نمونه از نظر فنی بریس محسوب نمی‌شود، اما رایج‌ترین نوع تکیه‌گاه زانو است. از این مدل برای ایجاد فشرده‌سازی در اطراف مفصل زانو استفاده می‌کنند. این زانوبند به حمایت از زانو کمک می‌کند و درد و تورم را کنترل می­کند. از زانوبند کشی برای مراحل ابتدایی آرتروز استفاده می‌کنند
  • زانوبند طبی با دو لولا یا CTI: این نمونه از زانوبند طبی برای آسیب و پارگی رباط‌ها (ACL، PCL،MCL  و LCL) بسیار مناسب است. زانوبند لولایی از زانو محافظت و مفصل را تثبیت می‌کند.
  • زانوبندهای پیچیده چسب‌دار: برای دردهای متوسط و آرتروز زانو از این زانوبند استفاده می‌کنند. این نمونه فشرده‌سازی و پایداری را افزایش می‌دهد. از چسب‌های این زانوبند برای بستن، سفت و شل کردن آن استفاده می‌شود
  • زانوبندهای تک لولایی: زانوبندهای تک لولایی برای دردهای شدید آرتروز زانو بسیار مناسب هستند. از این نمونه برای تخلیه فشار از روی زانو و تسکین درد استفاده می‌کنند.

آنچه می‌توانید از زانوبند طبی خود انتظار داشته باشید

بعضی از انواع زانوبند در چندین سایز مختلف تولید می‌شوند. همچنین بعضی از نمونه‌ها به بیمار این امکان را می‌دهند که فشاری را که به زانو وارد می‌کنند، بسته به میزان حمایتی که برای فعالیت‌ها و در ساعات مختلف روز نیاز دارند، تنظیم کنند.

همچنین باید گفت که امکان ساخت زانوبندهای سفارشی متناسب با اندازه‌ها و مشکل بیمار وجود دارد، اما ساخت یک زانوبند سفارشی زمان می‌برد؛ بنابراین امکان دارد که بیمار مجبور شود چند هفته صبر کند.

نوآوری‌های جدیدتر در زانوبندها امکان دارد که باعث تولید انواع و زیرگونه‌های دیگری از بریس‌ها شود. تولیدات جدید باعث بهبود عملکرد محصولات قبلی خواهد شد.

چه زمانی از زانوبند طبی استفاده می‌شود؟

زانوبند طبی را زمانی می‌توان یک ابزار درمانی مفید برای ارائه حمایت و مدیریت درد در نظر گرفت که قیمت زانوبند طبی و روندهای اثرگذاری آن در قیاس با سایر روش‌های درمانی کیفیت بهتری داشته باشد. یک پزشک احتمال دارد که استفاده از زانوبند طبی را برای کمک به یک یا چند مورد از مشکلات زیر در نظر بگیرد:

  • آسیب بیش از حد به زانو
  • آسیب حاد به زانو
  • به دنبال جراحی
  • حمایت از زانو در برابر آرتروز
  • پارگی یا رگ به رگ شدن رباط‌ها
  • شلی یا سفتی مفصل
  • دررفتگی‌های مکرر کشکک زانو

گاهی افراد برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی از زانوبند استفاده می‌کنند. با این حال بعضی شواهد نشان می‌دهند که بریس‌های پیشگیرانه که محافظت از آسیب را ارائه می‌دهند، احتمال دارد که کارایی نداشته باشند.

در یک بررسی در سال ۲۰۱۰ محققان دریافتند که استفاده از زانوبندهای پیشگیرانه فاقد پشتیبانی کافی است. شواهد جدیدتر نیز ارزش کمی را در استفاده از زانوبند طبی پیشگیرانه نشان می‌دهند.

زانوبند طبی برای آرتروز

همه زانوبندها اساسا عملکرد یکسانی دارند. وظیفه آن‌ها این است که به تاندون‌ها و رباط‌های پا کمک کنند تا مفصل زانو در جای خود ثابت بماند. اکثر بریس‌ها با فشار دادن یا از طریق تسمه‌هایی که اطراف زانو قرار دارند سفت و تثبیت می‌شوند. هنگامی که مفصل تثبیت شود، درد به حداقل می­رسد.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ روی افراد مبتلا به استئوآرتریت، شرکت‌کنندگان در دو دسته از زانوبند نرم، سفت استفاده کردند و گروهی نیز بدون زانوبند بودند. شرکت‌کنندگانی که بریس نرم پوشیده بودند، هنگام راه رفتن میزان درد و زمان کمتری نسبت به آن‌هایی که زانوبند نداشتند صرف کردند. این در حالتی است که شرکت‌کنندگانی که بریس سفت را انتخاب و استفاده کردند، زمان و درد کمتری را نسبت به سایرین به ثبت رساندند.

برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، برخی از روماتولوژیست‌ها استفاده از بریس را به‌عنوان اولین راه درمان زانودرد تجویز می‌کنند. این روش درمانی در کنار فیزیوتراپی نتایج خوبی خواهد داشت. برای اینکه قیمت زانوبند طبی برای آرتروز را در مقایسه با سایر روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی بررسی کنید به فروشگاه‌های اینترنتی که نمایندگی‌ آن را به عهده دارند مراجعه کنید.

زانوبند طبی و آشنایی با انواع مختلف آن

عواملی که بر اساس آن باید قیمت زانوبند طبی پارگی مینیسک را برای انتخاب سنجید

یک فرد می‌تواند قبل از خرید این نوع محصولات، با پزشک، فیزیوتراپ یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی در مورد بهترین بریس برای آسیب یا وضعیت خاص خود مشورت کند. پزشکان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند افراد را به سمت حمایت صحیح برای نیازهای فردی خود هدایت کنند.

بعضی از عوامل اضافی که در هنگام خرید زانوبند باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • مواد: مواد تشکیل‌دهنده یک بریس مهم هستند. بعضی از مواد رطوبت آزاد می‌کنند و استحکام بیشتری دارند. همچنین بعضی از مواد تشکیل‌دهنده زانوبند طبی نسبت به نمونه‌های دیگر احساس بهتری برای بیمار ایجاد خواهند کرد. همه این موارد می‌توانند بر راحتی بیمار تاثیر بگذارند
  • هزینه و بیمه: بیمه امکان دارد که هزینه همه زانوبندها را پوشش ندهد. اکثر برنامه‌های بیمه برای پوشش‌دهی بعضی از هزینه‌ها به نسخه پزشکی نیاز دارند. پس توجه داشته باشید که از طرف پزشک نسخه دریافت کنید
  • نوع: انواع مختلف زانوبند طبی برای آسیب‌ها یا شرایط خاصی مفید هستند. باید با توجه به نوع و شدت آسیب و نظر پزشک، زانوبند مناسب را انتخاب کنید
  • ساپورت: زانوبندها امکان دارد که از بیرون یا وسط زانو حمایت کنند. بعضی از زانوبندها مشخص می‌کنند که کدام ناحیه را پشتیبانی خواهند کرد.
  • اندازه: زانوبندها در اندازه‌های مختلفی برای قرار دادن پاهای مختلف تولید شوند. همچنین نمونه‌های مختلف زانوبند به‌صورت بلند یا کوتاه طراحی و تولید شده­اند
  • زانوی چپ یا راست: بعضی از بریس‌ها فقط برای زانوی راست یا چپ مناسب هستند. در صورتی که نمونه‌های دیگر این تفاوت را ندارند.

برداشتی کلی درباره زانوبند طبی

زمانی که زانو درد سراغ افراد می‌آید بی اختیار ذهن سمت درمان‌های دارویی یعنی مسکن‌ها و فیزیوتراپی بیشتر می‌رود. اما باید بپذیریم که برخی از زانوبندهای طبی وجود دارند که نقش قابل توجهی در مدیریت و کنترل دردهای زانو دارند. بهترین زانوبندخای بر اساس کاربرد آن‌ها باید انتخاب گردند. برای مثال بسیاری از زانوبندهای طبی نقش محافظتی و حمایتی دارند و در درمان نقشی ایفا نمی‌کنند. و صرفا برای بعد از جراحی استفاده می‌گردند. اما زانوبند زاپیامکس که مجهز به تکنولوژی‌های به روز دنیا مانند اولتراسوند، اینفرارد و کلاک پالس است در درمان مشکلات زانو از جمله آرتروز و کشیدگی رباط و پارگی مینیسک نقش شگفت‌انگیزی دارد. و این تفاوت بنیادی و اساسی زانوبند زاپیامکس با سایر زانوبندهای طبی است.

سوالات متداول درباره زانوبند طبی

۱.قیمت زانوبند زاپیامکس چقدر است؟

قیمت این زانوبند دو میلیون و نهصد و شصت هزار تومان تعریف شده است که در قیاس با امکانات و تکنولوژی‌های آن بسیار پایین است.

۲. بهترین زانوبند طبی برای زانو درد چیست و چرا؟

بسیاری از پزشکان زانوبند زاپیامکس را بهترین می‌دانند. چون این زانوبند در درمان انواع مشکلات زانو دخیل و کاری همانند فیزیوتراپی انجام می‌دهد. زاپیامکس مجهز به سه تکنولوژی بزرگ و پیشرفته به نام‌های اولتراسوند، اینفرارد و کلاک پالس و با نام اختصاری UIC شناخته می‌شود.

۳. زاپیامکس چگونه بر درد زانو را درمان می‌کند؟

اولتراسوند با تقویت جریان خون در زانو و ایجاد گرما در عمق بافت‌های آسیب‌دیده زانوعملکرد حرکتی زانو را بهبود می‌بخشد. تکنولوژی اینفرارد در تکمیل فرایند اولتراسوند جریان خون تقویت یافته را غنی از اکسیژن و مواد مغذی می‌کند تا ترمیم بافت‌های صدمه‌دیده را سرعت بخشد و درد و التهاب زانو را به حداقل برساند. فناوری کلاک پالس نیز با بلاک عصبی انواع دردهای زانو را تسکین می‌دهد و مانع از ارسال سیگنال درد به مغز می‌شود و از این طریق مانع ایجاد درد خواهد شد.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *